Rekonstruktionen krävde att jag skapade delar som inte fanns innan. Som vanligt använde jag mig av något enkelt, billigt och framför allt snabbt, nämligen kartong och superlim!
De flesta jag diskuterar detta med tycker att det omöjligen kan hålla men faktum är att cyanoakrylat (superlim) tillsammans med en porös kartong (som grå kartong) blir oerhört starkt och varaktigt. Det bästa med att använda denna konstruktionsmetod är att härdningstiden är under en halv minut.
Jag började med att limma ihop högerbenet (som var i fler delar än vad som från början var tänkt). Sedan lade jag delarna bredvid varandra så att jag kunde se de nya vinklar jag ville få till.
När jag visste vilken vinkel jag ville ha började jag konstruera de distanser som krävdes för att kunna bygga ihop benen igen. Jag limmade dit kartong i lager och lät det hela härda i ca 5 minuter.
När höjden, i detta fall i framkant, var tillräcklig, filade jag ner distansen tills den hade den vinkel jag tidigare bestämt. Jag fyllde även igen en hålighet på delen som syns i nedre halvan av bilden. slutligen limmade jag ihop benet igen.
Delarna kunde i detta skede stå för sig själva vilket var praktiskt då jag skulle komma fram till vilken slutgiltig vinkel jag ville ha på vänsterbenet. Detta var inte så enkelt som det låter men ledde till följande.
Då vänsterbenet skulle få en helt annan vinkel var jag tvungen att göra en kil vid höftleden. Jag ville även att foten skulle vara vinklad framåt så jag gjorde en grov kloss under bakre delen av fotens bas.
När benen limmats på plats fäste jag fötterna på basen jag gjort tidigare (nämns i början av förra inlägget).
Efter detta limmade jag dit tenndelarna till cockpiten och jetmotorn. Jag ställde dit överdelen och vred den från höger till vänster tills jag var nöjd med placeringen och fixerade den med lim.
Då inga fönster följer med till modellens cockpit valde jag att bygga fönster till den första mechen (se bilder i nästa inlägg). Detta var dock krångligt (men blev mycket bra om man får skryta) så jag valde att bara bygga pansar över cockpiten med några luckor och en siktspringa. Detta resulterade även i att jag fick en pilotfigur över då jag tyckte det skulle vara ett slöseri att bygga in den om den ändå inte skulle synas.
Kartong och lim samt lite tålamod.
6-7 gram till en kostnad av ca: 45kr.
Då fordonsreglerna i SOTR tillåter, och uppmuntrar till, konvertering valde jag att konstruera två raketramper. Jag kapade plaströr (vet ej var det kom ifrån) och limmade ihop dessa. Ett hölje skapades av vanligt skrivarpapper som sedan förstärktes med kartongdetaljer som återigen härdades med lim.
Här har raketramperna och armarna limmats fast. Modellen är i stort sätt färdig bortsett från basen och raketerna till raketramperna.
Jag pusslade dit bitar av foamcard (även känd som lättviktsskiva, Kapa m.m) som jag sedan limmade fast med trälim. Det går naturligtvis lika bra med så kallat universallim men sådant lim är enligt mig inget annat än utspätt trälim och är onödigt dyrt.
Med en brytbladskniv fasade jag ner kanterna och penslade därefter hela basen med trälim som sedan sandades med olika grovlekar av sand. Den grövre sanden är gråfärgad dekorsand från Panduro medan den finare sanden är fågelsand från en vanlig stormarknad.
Raketerna, som skall fästas när de har målats, är gjorda av plastplugg. Jag hittade en sort som jag tyckte passade i en skruv-/pluggsats jag redan hade hemma. Jag kapade av pluggen och limmade ihop de främre delarna och det var det!
Slut på del 2 av 3. I nästa del är det målardags!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar