måndag 20 juli 2020

Massive Darkness - Troglodytes


Köpte för en tid sedan brädspelet Massive Darkness (KS Lightbringer pledge) och hade helt plötsligt 200+ nya figurer att sätta pensel till. Då jag inte kunde bestämma mig för var jag skulle börja så lät jag grundboxen samt KS-lådan ligga för tillfället. Valet föll på en av figurexpansionerna nämligen Troglodytes.






Om det finns kort i spelet som avbildar figurerna så försöker jag oftast efterlikna dessa när jag målar dem. Till skillnad från Zombicide Black Plague (även det gjort av CMON/Guillotine Games samt till viss del kombinerbart med Massive Darkness) tyckte jag inte riktigt om hur figurerna var avbildad på kort/box i detta spel. Jag har därför avvikit en del, och kommer att avvika rejält med vissa av de övriga, från avbildningarna.
Ett annat val jag gjorde var att denna gången dra ner lite på detaljrikedomen och sträva efter ett mellanting mellan "tabletop standard" och detaljpill medels förstoringsglas. Kommer i detta projekt peta mest med detaljer på spelarkaraktärerna och i övrigt använda tekniker som gör att det går snabbt och använder så få färger som möjligt. Att använda få färger är dock inte min grej så vi får väl se hur det går 😜 En detalj jag skulle kunnat skippa är stenarna jag målade på baserna men det ser så ofärdigt ut utan dem.


Bloodseeker Minotaur

 Största avvikelsen i denna box är helt klart minotauren. Som kan ses på bilden ovan avbildas denna betydligt ljusare än vad jag valde att måla den. Min inspiration var i detta fall en Chaos Minotaur till Blood Bowl som jag målade åt en kompis för evigheter sedan. Är nöjd med resultatet och den ser nästan så elak ut som den är i spelet!




Agent

Den, i min mening, coolaste figuren i boxen. Den fick inte alls så mycket tid som jag hade velat men som sagt är idén att bli klar med detta inom överskådlig tid. Försöker intala mig själv att det går att lägga mer tid på detaljer vid ett senare tillfälle. Det har faktiskt hänt att jag målat om hela arméer till figurspel men det har jag inte tid med nu för tiden. 


Warriors 

Totalt 12 warriors och i mitten deras boss. Basern har målats för att matcha de mörka partierna på spelplanen, spelet heter ju ändå Massive Darkness 😉 Förhoppningsvis lyckas jag blanda till en liknande mörkblå färg, som jag grundmålar baserna med, när den väl tar slut. färgen i fråga är säkert 27-28 år gammal och den nyansen görs inte längre vad jag vet (Citadels - Night World Blue för de som undrar). Basen bestryks sedan med svart, utspädd wash. Nästa steg är att torrborsta med en ljusgrå färg. Linjerna mellan "stenarna" målas med svart och slutligen high lights med en ljus beige. Hade först idén att skippa de sista två momenten men är glad att jag inte gjorde det.


Brute Boss

Ytterligare en cool figur. Hade dock uppskattat om "elden" på staven inte haft så djupa fåror. Eld är aldrig lätt att måla, djupa fåror i plasten gör det inte enklare.


Brutes

Första figuren jag färdigställde till spelet finns bland dessa. En detalj som inte syns på bilden är att sköldens framsida är målad som om den vore läderklädd med metallkant och metallbuckla. Även detta är en avvikelse från hur de avbildas på kort och låda, där hela skölden ser ut att vara metallskodd. Valde även att variera mönstret på deras krigsmålningar/tatueringar.
Det var det för denna gång. Har redan valt att goblins får bli nästa steg i målningen samt ett monster (vilket avslöjar jag inte) som jag tänker måla parallellt medans färg torkar 😉

End of line

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar