onsdag 19 augusti 2015

British Rifle Company - Late

Eoner av tid har förflutit (vad gäller bloggar iaf) men nu är jag tillbaka.

För en tid sedan påbörjade jag projektet att montera och måla ett kompani britter till Flames of War.
Det hela började med sorterandet och målandet av 125st 15mm tennfigurer. Dessa skulle sedan monteras på baser fördelade följande: 1x Warrior (Stan Hollis), 5x Command teams, 18x Rifle/MG Teams, 3x Sniper teams, 3x Light mortar teams, 3x PIAT teams.

Här är en bild tagen någonstans mitt i målandet av de omonterade figurerna. För att hålla reda på detaljer i detta löpandebandmålande är figurerna så här långt sorterade efter form snarare än enhet.


Efter att alla enheter var sorterade insåg jag att det var fem figurer över. Jag sorterade då om så att det var liggande figurer som blev utsorterade då jag fann dessa både krångliga att montera snyggt samt att det fanns många av dem. Baserna är en blandning mellan Battlefronts standard (bruna) som följde med och en limiterad, strukturerad variant (grå) som följde med när man förbeställde ett supplement.


Jag flockade sedan samtliga baser med sand. Jag lämnade med flit fläckar utan sand där det efter målning skulle flockas med static grass. Baserna målades bruna efter vilket de penslades med utspädd svart wash.
En av baserna är helt klar på bilden nedan, jag brukar vanligen göra så för att se om slutresultatet blir som jag vill innan jag flockar och målar samtliga baser.


När den svarta washen hade torkat ordentligt torrborstade jag sanden lätt med ljusgrå färg. Sist målade jag basernas fasade kant med en mörkgrön färg som jag tycker ger en snygg kontrast till resten av basen.


Det avslutande momentet var att pensla trälim på väl valda ställen och "doppa" basen i en burk med static grass. Sedan knäpper jag vanligen på basens undersida ett par gånger för att ta bort överflödigt flock.


Klart! Fler bilder kommer att tas när jag har lite tanks färdigmålade att ställa upp bredvid manskapet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar